Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen.

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

19.4.05

ASKEL 4: KOHTAA JA KÄSITTELE VIHASI


Viha ihmisiä ja Jumalaa tai itseäsi kohtaan voi viivästyttää toipumistasi. Vastusta itsesi näkemistä uhrina.
Jaakob 1:19-20: "Olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaamaan; sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä."
KUINKA JEESUS KÄSITTELI VIHAA on demonstroituna Markuksen evankeliumissa 3:1-7, joka antaa selonteon Jeesuksen menemisestä synagoogaan sapattina: "Ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he (uskonnolliset johtajat) pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina." Jeesus kehotti miestä nousemaan ja astumaan esille. Jeesus sanoi, "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Uskonnolliset johtajat eivät vastanneet. "Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: 'Ojenna kätesi'. Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi." Uskonnolliset johtajat menivät välittömästi ulos ja neuvottelivat poliittisten johtajien kanssa kuinka tuhota Jeesus.
"Mutta Jeesus vetäytyi opetuslapsineen järven rannalle." Mark.3:5 on ainoa kerta kun evankeliumit käyttävät sanaa "viha" (kreik. orge) kuvaamaan Jeesusta. Tämä tapahtuma on myös Matteuksella 12:9-21 ja Luukkaalla 6:6-19. Jeesus ensin tunnisti ja hyväksyi oman vihansa. Hän tuli vihaiseksi kohdatessaan häpeämätöntä uskonnollista hyväksikäyttöä kärsivää yksilöä vastaan, jota uskonnolliset johtajat käyttivät yrittääkseen saada Jeesuksen ansaan heidän lakiensa rikkomisesta.
Fariseukset opettivat, että kaikki sairaudet aiheutuvat synnistä. Jeesus haastoi kaiken tämän myötätunnon ja paratamisen hetkenä. Jeesuksen viha oli todellista.
Evankeliumit kuvaavat Jeesuksen harjoittavan terveellistä osallistumisen ja vetäytymisen rytmiä palvelussaan joukoille. Jeesus ei pysynyt osallisena kaiken aikaa. Hän piti säännöllisen ajan lepoa ja rukousta varten. Vihan käsitteleminen vaatii usein jonkin aikaa "viilentymiseen" ja sen harkitsemiseen, mikä vastauksesi pitäisi olla.
Jeesus teki enemmän kuin myönsi vihansa ja vetäytyi. Hän rukoili koko yön (Luuk.6:12), valitsi ystäviä olemaan kanssaan, ja kääntyi Raamatun puoleen tehtävänsä selvää kuvausta varten rauhanomaisena, väkivallattomana, inklusiivisena ja vaikuttavana (Matteus 12:17-21). Sitten hän syöksyi takaisin joukkoon jatkamaan työtään. Hän kieltäytyi antamasta vihollistensa vetää häntä taistelemaan heitä vastaan heidän ehdoillaan (Matt.12:38-39).
Seuraa Jeesusta: Myönnä vihasi.
Pohdi sitä läpikotaisin ajan kanssa.
Rukoile.
Käytä Raamattua antamaan sinulle selkeä taju todellisesta tehtävästäsi ja tarkoituksestasi Kristuksessa.
Valitse ihmiset, joiden sallit olla lähellä sinua ja jakaa kanssasi rasituksen aikasi.
Älä anna vihasi viedä huomiotasi pois Jumalan rakkaudesta ja tehtävästäsi.
Jatka rakastamista ja parantamista.
Lisäkeskusteluja askeleesta 4 voi löytää kirjastani Steps to Recovery from Bible Abuse seuraavissa opetuksissa:
Nro. 13: "KUINKA JEESUS KÄSITTELI VIHAA" Mark.3:1-6; Matt.12:15-45; Luuk.6:6-19.
Nro. 14: "VIHAMIELISYYDEN JA VÄKIVALLAN VOITTAMINEN" 1 Moos.4:2-16; sananlaskut 14:29, 29:22; Jaakob 1:19-20; Ef.4:24-27.
Nro. 15: "VAPAUS PELOSTA" Joh.6:15-21, 14:27, 20:19-23.
Nro. 16: "VAPAUS ELÄÄ TOIVOSSA" Matt.26:31-39; ps.22 ja 23; Room.8:18-39.

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19