Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen.

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

19.4.05

ASKEL 1: MYÖNNÄ, ETTÄ USKONTO ON SATUTTANUT SINUA


JEESUS TULI VAPAUTTAMAAN IHMISET SAIRAASTA JA HYVÄKSIKÄYTTÄVÄSTÄ USKONNOSTA. (Lue Matt.23:1-15, 24-28, 33 nähdäksesi kuinka Jeesus näki uskonnollisen väärinkäytön.)
Hyväksikäyttö on vahvojen voima hallita ja alistaa heikkoja.
Monille ihmisille tämä askel on vaikein. Uskonnollinen hyväksikäyttö alkaa varhain elämässä ja usein aiheutuu vanhemmista, papeista ja opettajista. Me hyväksymme hyväksikäytön oikeana tai ansaittuna. Hyväksikäyttö ei ole oikein eikä ansaittua. Monet ihmiset näkevät lapsuuden uskontonsa torjumisen kuin oman isoäitinsä torjumisena. Syvät emotionaaliset siteemme lapsuuteemme tekevät hyvin vaikeaksi meille olla objektiivinen tavasta, jolla uskontoa käytettiin kontrolloimaan ja joskus hyväksikäyttämään meitä.
Mikä on sairasta ja hyväksikäyttävää uskontoa? Sairas ja hyväksikäyttävä uskonto on tuomitsevaa lakihenkisyyttä, jonka Jeesus tuli tuhoamaan ja korvaamaan itsellään. Ihmiset voivat tulla riippuvaisiksi hyväksikäyttävästä uskonnosta. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet kuinka riippuvainen uskonto voi kehittyä.
Onko uskonto koskaan hyväksikäyttänyt sinua? Mikä on varhaisin muistosi uskonnollisista ajatuksista tai uskonnollisesta kokemuksesta? Kuinka kuvailisit vanhempiesi uskontoa kun olit lapsi? Muistatko mitään tiettyä kertaa kun uskontoa käytettiin rankaisemaan tai kontrolloimaan sinua? Kuinka uskonto on vaikuttanut itsetuntoosi? Joihinkin näihin kysymyksiin vastaaminen saattaa tehdä sinut levottomaksi, mutta saattaa myös auttaa sinua saavuttamaan oivallusta siihen miksi sinun on niin vaikea kohdata vahinko, jota hyväksikäyttävä uskonto on aiheuttanut sinulle.
Näiden kysymysten jakaminen ja niistä keskusteleminen muiden itsesi kaltaisten kanssa pienessä ryhmässä voi olla valaisevaa ja kasvamisen oppiaikaa sinulle. Huomaat kuinka toiset ovat käyneet läpi monia samoja ongelmia ja vammoja uskontoon liittyen, aivan kuten sinä.
Jeesus sanoi Johanneksen evankeliumissa 10:8, 10: "Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." "Varkaat" ja "ryövärit" ovat sanoja, joita Jeesus käytti hyväksikäyttävistä uskonnollisista johtajista.
Lisäkeskustelua askeleesta 1 voi löytää kirjastani Steps to Recovery from Bible Abuse seuravissa opetuksissa:
Nro. 1: "JEESUS TULI KORVAAMAAN SAIRAAN USKONNON" Mark.3:1-6.
Nro. 2: "JEESUS KOHTASI USKONNOLLISIA KIIHKOILIJOITA" Matt.21:45-46, 22:15-22, 23:6-12, 27-33.
Nro. 3: "PAKENE EPÄJUMALANPALVELUSTA" Matt.23:1-39.
Nro. 4: "PIDÄ KATSEESI PALKINNOSSA" Fil.3:1-14.

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19