Verkkokaupoissa myytävä kuva Tu'er Shenistä |
Yuan Mein Qing-dynastian aikaan kirjoittaman Mistä Mestari ei keskustele-teoksen mukaan Tu'er Shen oli mies nimeltään Hu Tianbao (胡天保), joka rakastui erittäin komeaan Fujianin maakunnan keisarilliseen tarkastajaan. Eräänä päivänä hänet saatiin kiinni tirkistelemästä tarkastajaa kylpyhuoneen seinän läpi, jolloin hän tunnusti kiintymyksensä toiseen mieheen. Keisarillinen tarkastaja tuomitutti Hu Tianbaon kuolemaan lyömällä. Kuukausi kuolemansa jälkeen hän ilmestyi unessa miehelle kotikylästään, väittäen että koska hänen rikoksensa oli rakkaus, tuonpuoleisen virkailijat päättivät oikaista epäoikeudenmukaisuuden nimittämällä hänet homoseksuaalisen kiintymyksen jumalaksi ja suojelijaksi.
Unensa jälkeen mies pystytti Hu Tianbaolle pyhäkön, josta tuli hyvin suosittu Fujianissa, siinä määrin että myöhäisempänä Qing-dynastian aikana hallinto tähtäsi Hu Tianbaon kultin hävittämiseen.
1600-luvun kansantarinan mukaan "Fujianin maakunnan tapojen mukaan on hyväksyttävää miehelle ja pojalle muodostaa side ja puhua toisilleen kuin veljille. Kuullessaan kyläläisen kertovan unesta, toiset kyläläiset pyrkivät lahjoittamaan rahaa temppelin pystyttämiseen. He pysyivät vaiti tästä salaisesta lupauksesta, jonka he nopeasti ja innokkaasti täyttivät. Toiset kerjäsivät saada tietää heidän syynsä temppelin rakentamiseen, mutta eivät saaneet selville. He kaikki menivät sinne rukoilemaan."
Kuva lyhytelokuvasta "Kiss of the Rabbit God" |
Ymmärrys että kyläläisten täytyy pitää syy temppelille salassa, saattaa viitata paineeseen keskeisiltä kiinalaisilta viranomaisilta hylätä käytäntö. Kiinalaiset ovat laajasti unohtaneet Hu Tianbaon historian. Vaikka jotkut tarinan aspektit saattavat olla sepitettä, Hu Tianbaon kultin olemassaolo Fujianissa 1700-luvulla on hyvin dokumentoitu virallisissa Qing-arkistoissa. Myöhemmät viralliset arkistot antavat ymmärtää että lahko oli aktiivinen 1800-luvulla, mutta pääasiallinen todistusaineisto tulee keisarillisilta viranomaisilta, jotka yrittivät tukahduttaa käytännön, sen tähden on mahdotonta selvittää kuinka jumala nähtiin sen kannattajien näkökulmasta.
Vaikka jotkut temppelit suositusti kunnioittivat Tu'er Sheniä, jotkut taolaiset koulukunnat ovat saattaneet pitää homoseksuaalisuutta seksuaalisena väärinkäytöksenä läpi historian, luultavasti katsoen että se on avioliiton ulkopuolella. Kuitenkaan monet taolaiset kirjoitukset eivät mainitse mitään samansukupuolisia suhteita vastaan, enimmäkseen pitäytyen neutraaliuteen.
Tarina saattaa olla yritys mytologisoida miesten avioliittojen järjestelmä Fujianissa, josta todistaa tutkija-byrokraatti Shen Defu ja 1600-luvun kirjoittaja Li Yu. Vanhempi mies liitossa esittää maskuliinista roolia, qixiong, eli vanhempana adoptio-veljenä, maksaen "morsiamen hinnan" nuoremman miehen perheelle - sanottiin että neitsyet saivat korkeamman hinnan - josta tuli qidi, eli "nuorempi adoptio-veli". Li Yu kuvasi seremoniaa: "He eivät jätä väliin kolmea kupillista teetä tai kuutta häärituaalia - se on aivan kuin kunnon avioliitto muodollisine häineen." Qidi muutti sitten qixiongin talouteen, missä hän olisi täysin riippuvainen hänestä, qixiongin vanhemmat kohtelivat häntä vävypoikana, ja mahdollisesti hän jopa auttaisi kasvattamaan qixiongin adoptoimia lapsia. Nämä avioliitot saattoivat kestää niin kauan kuin 20 vuotta, kunnes molempien miesten odotettiin naivan naiset lisääntymistä varten.
Temppelin alttari |
Pappina Lu kuuli usein valituksia homoseksuaaleilta taolaisuuden kannattajilta, että ei ollut jumalaa vastaamaan heidän rukouksiinsa. Uskoen erään tehtävistään olevan valtavirran yhteiskunnasta vieraantuneiden ihmisten tarpeista huolehtimisen, hän ryhtyi elvyttämään unohtunutta jumaluutta.
Jänisjumala mielletään ystävällisenä jumaluutena, Lu sanoo, joka on halukas avustamaan seuraajiaan elämän joka aspektissa. "Hu Tianbao on melko nöyrä johtuen sekä tavasta jolla hän kuoli, että jotakuinkin vähättelevästä jäniksen tittelistä. Joten jos haluat uskoa häneen, hän on paljon kiitollisempi ja työskentelee kovemmin kuin muut jumaluudet", Lu sanoo.
On olemassa useita palvontametodeja pyydettäessä ja saataessa vastauksia tältä jumalalliselta olennolta, mutta vilpittömyys merkitsee eniten. Tästä syystä seuraajien pitäisi puhutella jumalaa nimellä Ta Yeh, mestari, pikemmin kuin Jänisjumala. He voivat kirjoittaa nimensä, osoitteensa, syntymäpäivänsä ja rukouksensa paperirahan palalle, ja polttaa sen varmistaakseen viestin lähettämisen taivaaseen.
Toisessa palvonnan muodossa, henkilökohtaisia esineitä voidaan tuoda alttarin eteen Ta Yehin siunausta varten. Jotkut seuraajat uskovat että siunatut ihonhoito-tuotteet ovat vaikuttavampia ja lisäävät romanssin mahdollisuutta. Seuraajat voivat myös ottaa fu-paperiamuletteja temppelistä, asettaa ne tyynyn alle ja rukoilla jumaluutta ennen nukkumaan menoa täyttämään heidän toiveensa. Lun mukaan rukous on tarkoitettu kannustamaan mietiskelyä.
Se on lahkon hengellinen puoli, mutta Lu on myös huolissaan homoseksuaalien asemasta yhteiskunnassa, ja se on suuri syy temppelin perustamiselle. "Uskonnot sekä lännessä että idässä ovat pitkään työntäneet homoseksuaalisen yhteisön marginaaliin", hän sanoo, "mutta sallimus on suotuisa, ja rakkaus annetaan kaikille ihmisille tasavertaisina." Hän lisää niin ikään että temppeli ei ole pelkästään homomiehille, vaan myös lesboille.
Lähteet:
Taipei Times: Taoist homosexuals turn to the Rabbit God
Lisäksi:
Nichiren Buddhist Sangha of Greater New England: listaa Tu'er Shenin jumaluuksien ja bodhisattvojen joukkoon, joilta pyytää apua eri huolenaiheissa, otsikolla "LGBT".
Andrew Huangin lyhytelokuva (14:39 min) "Kiss of the Rabbit God"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti