Olen koonnut ja kääntänyt tämän kirjoituksen koska huhtikuussa 2018 koin - todellakin: koin - kääntymyksen buddhalaisuuteen, tarkemmin sanottuna Nichiren buddhalaisuuteen, joka on hyvin omaleimainen, japanilaisperäinen suuntaus. Tarkemmin niin kääntymyskokemuksestani kuin Nichiren buddhalaisuuden harjoituksesta ja opillisista erityispiirteistä voit lukea toisessa blogissani. Tämä kirjoitus käsittelee enemmänkin buddhalaisuutta yleisesti, ja on syytä huomata että esim. mainituista viidestä ohjeesta Nichiren buddhalaisuudella on täysin poikkeava näkemys.
17.5.2019 lisätty ajankohtainen uutinen artikkelin aiheeseen liittyen.
17.5.2019 lisätty ajankohtainen uutinen artikkelin aiheeseen liittyen.
Buddhalaisuus on kenties
jopa vielä monimuotoisempaa kuin kristinusko. Itse asiassa erot
koulukuntien kesken voivat olla niin valtavia, että jotkut tutkijat
pitävät niitä eri uskontoina. Buddhalaisuus muodostuu monista
uskon ja harjoituksen järjestelmistä, eli mitä me kutsumme
traditioiksi. Nämä traditiot ovat kehittyneet eri aikoina ja eri
maissa, ja jossain määrin eristyksissä toisistaan. Kukin on
kehittänyt tunnusomaisia piirteitä, jotka satunnaisesta
havainnoijasta saattavat näyttää suurilta eroilta. Kuitenkin nämä
erot ovat usein vain kulttuurillisia päällysteitä, ja toisissa
tapauksissa ne ovat eroja vain painotuksessa tai lähestymistavassa.
Kaikkia traditioita tosiasiassa tukee sama yhteisen uskon ja
harjoituksen keskeinen ydin.
Buddhalaisuudessa on
kolme päähaaraa: Theravada, vanhin buddhalaisuuden muoto, joka
painottaa luostarielämää; Mahayana, myöhäisempi muoto, joka
pitää sisällään mm. Puhtaan Maan, Zenin, Nichirenin, ym.
koulukuntia; Vajrayana, ainutlaatuinen muoto, joka syntyi Intiassa ja
Tiibetissä, ja jota johtaa Dalai Lama.
Kuten muissakin uskonnoissa,
buddhalaisuuden sisällä on erilaisia mielipiteitä
homoseksuaalisuudesta.
Dalai Lama
Lehdistökonferenssissa
1997 Dalai Lama totesi että yleensä buddhalaisesta näkökulmasta
lesbo- ja homoseksiä pidetään seksuaalisena väärinkäytöksenä,
mutta hän ei johda tätä näkemystä Gautama Buddhan puheista, vaan
1400-luvun tiibetiläiseltä oppineelta nimeltä Tsongkhapa. Tässä
lyhyt luonnos Tsongkhapan keskiaikaisesta ajattelusta:
- Hän kieltää seksin kahden miehen välillä, mutta ei kahden naisen välillä.
- Hän kieltää masturbaation, oraali- ja anaaliseksin.
- Hän ei salli kenellekään seksiä päivänvalon aikaan, mutta sallii miehille viisi orgasmia yöllä.
- Hän sallii miesten maksaa seksistä prostituoiduille.
- Hän antoi täyden listan mitä ruumiinaukkoja ja elimiä saa ja ei saa käytää, ja jopa mihin aikaan ja missä paikassa ihmiset voivat harrastaa seksiä.
Dalai Lama on viisas ja
hyväntahtoinen henkilö, mutta hän on myös hyvin traditionaalinen
tiibetiläinen monin tavoin, ja traditionaalisella tiibetiläisellä
kulttuurilla – kuten monilla kulttuureilla – on hyvin
vääristyneitä ja sekavia käsityksiä homoseksuaalisuudesta.
Vastoin yleistä
käsitystä Dalai Lama ei puhu kaikkien buddhalaisten puolesta.
Tiibetin buddhalaisen hallitsevan Gelug-lahkon johtajana hän puhuu
yhden siivun puolesta maailman buddhalaisesta väestöstä.
Dalai Laman on myös
kerrottu sanoneen, että hänellä oli vaikeuksia kuvitella
homoseksuaalisen seksin mekaniikkaa, sanoen että luonto on
järjestänyt miehen ja naisen elimet ”sellaisella tavalla että on
hyvin sopivaa... saman sukupuoliset elimet eivät voi pärjätä
hyvin.” Mutta hän jätti täpärästi tuomitsemasta
homoseksuaalisia suhteita kokonaan, sanoen että jos kaksi ihmistä
yksimielisesti aloittavat suhteen joka ei ole seksuaalisesti
hyväksikäyttävä, ”sitten en tiedä. Vaikea sanoa...”
Hänen kommenttiensa
jälkeen monet Gay-ryhmät kritisoivat Dalai Lamaa. Yhdessä Dharman
edistämisen kanssa Dalai Laman päätarkoitus lännessä
kiertämiselle on voittaa tukea tiibetiläisten vapauskamppailulle,
ja tässä tarkoituksessa hän on hyvin halukas olemaan
vieraannuttamatta ketään. Niin pian kuin hän tajusi mitä oli
tehnyt, hän kutsui koolle homo- ja lesboedustajien tapaamisen, jonka
aikana hän ilmaisi ”halunsa harkita mahdollisuutta että jotkin
opit saattavat olla spesifisiä tiettyyn kulttuurilliseen ja
historialliseen yhteyteen.”
Dawa Tsering, Tiibetin
ministeriön edustaja, julkaisi sopivan poliittisesti korrektin ja
turvallisen lausunnon: ”Hänen pyhyytensä vastustaa väkivaltaa ja
syrjintää perustuen seksuaaliseen suuntautumiseen. Hän kannustaa
kunnioitusta, suvaitsevaisuutta, myötätuntoa ja ihmisoikeuksien
täyttä tunnustamista kaikille.”
Vaikka on muutamia
toisinajattelijoita, enemmistö länsimaisista buddhalaisista
opettajista ja oppineista on yhtä mieltä siitä että
homoseksuaalisuus sellaisenaan ei ole epämoraalista. Tämän kannan
kriitikot voisivat huomauttaa että länsimaisiin buddhalaisiin
vaikuttaa enemmän modernit liberaalit arvot kuin autenttinen
buddhalaisuus, ja että perinteisillä aasialaisilla buddhalaisilla
on hyvin erilainen asenne homoseksuaaleja kohtaan.
Mutta monet aasialaiset
buddhalaiset johtajat ovat samaa mieltä läntisten kollegoidensa
kanssa. K. Sri Dhammananda (Sri Lanka/Malesia, 1919-2006) sanoi, ”En
ymmärrä mistä kaikki metakka. Kysymys on siitä oletko hyvä, ei
henkilön sukupuolesta jonka kanssa makaat.”
Buddhan etiikka
Buddha kyseenalaisti
monet yhteiskunnassaan olemassaolevat olettamukset, mukaan lukien
moraaliset, ja yritti kehittää etiikkaa joka perustuu järkeen ja
myötätuntoon, pikemmin kuin traditiooon, taikauskoon ja tabuihin.
Tunnetussa Kalama Suttassa hän sanoo että ilmestys (anussana),
traditio (parampara), kirjoitusten auktoriteetti
(pitakasampada), ja henkilön oma mielipide
(ditthinijjhanakkhanti) ovat riittämätön keino määritellä
oikeaa ja väärää. Kyseenalaistettuaan konventionaalisen moraalin
perustan, Buddha ehdottaa kolmea perustetta moraalisten arvioiden
tekemiselle. Ensimmäistä voitaisiin kutsua
universaalisuus-periaatteeksi – toimia muita kohtaan kuten
haluaisimme heidän toimivan meitä kohtaan.
Bahitika Suttassa
Anandalta kysytään kuinka tehdä ero ylistettävän ja moitittavan
käyttäytymisen välillä. Hän vastaa että mitä tahansa käytöstä
joka ei aiheuta vahinkoa (ja arvatenkin joka auttaa) itselle tai
muille, voidaan kutsua ylistettäväksi. Sen tähden oikean ja väärän
määrittelemiseksi täytyy katsoa teon tosiasiallisiin ja
mahdollisiin seurauksiin suhteessa toimijaan ja niihin joihin teko
vaikuttaa.
Kolmas tapa määritellä
oikea ja väärä on se mitä voitaisiin kutsua instrumentaaliseksi
periaatteeksi. Eli käyttäytymistä voidaan pitää oikeana tai
vääränä sen mukaan auttaako se vai eikö auta saavuttamaan
päämäärämme. Buddhalaisuuden perimmäinen päämäärä on
Nirvana, mielen rauhan ja puhtauden tila, ja mikä tahansa joka
johtaa siihen suuntaan, on hyvää.
Tätä utilitaristista
asennetta etiikkaan korostaa tosiasia että Buddha käytti termiä
kusala tarkoittamaan
”taitavaa” tai ”sopivaa” tai sen vastakohtaa, akusala,
käyttäytymistä arvioidessaan paljon useammin kuin hän käyttää
termejä punna,
”hyvä”, tai papa,
”paha”.
Toinen
asia joka on tärkeä arvioitaessa käyttäytymistä, on aikomus
(cetacean). Jos tekoa
motivoivat hyvät aikomukset (perustuen anteliaisuuteen, rakkauteen
ja ymmärrykseen), sitä voidaan pitää taitavana. Eettisen
käyttäytymisen arvioiminen buddhalaisuudessa vaatii enemmän kuin
käskyjen seuraamista kuuliaisesti; se vaatii että kehitämme
sympatiaa toisia kohtaan, että olemme tietoisia ajatuksistamme,
puheestamme ja teoistamme, ja että olemme selkeitä päämääristämme
ja pyrkimyksistämme.
Seksuaalinen väärinkäytös
Gautama Buddha lausui
että yksi viidestä ohjeesta joita maallikon tulisi seurata, on
pidättäytyä seksuaalisesta väärinkäytöksestä. Tietenkin hän
sanoi Vinayassa, joka on säännöt munkeille ja nunnille, että
heidän täytyy tehdä selibaatti-lupaus, mutta sellaista sääntöä
ei tehty maallikoille.
Gautama Buddha opetti
viisi ohjetta ohjatakseen meidät pois aiheuttamasta harmia
itsellemme ja muille. Tässä pitäisi huomata että ohjeet eivät
ole käskyjä, ne ovat ehdotuksia, jotka antavat suuntaviivoja,
oikeastaan lupauksia jotka teemme itsellemme; niihin ei ryhdytä
jumaluuden rangaistuksen pelosta, vaan omaksi hyödyksemme ja
kaikkien muiden elävien olentojen hyvinvoinnin tähden. Sen
tulkitseminen mitä on seksuaalinen väärinkäytös on yksilöllinen
päätös, eikä minkään keskeisen auktoriteetin ratkaisun alainen.
Buddha puhui ohjeista
kolmella eri tasolla: ensimmäinen taso on älyllinen ymmärtäminen;
toisella tasolla on enemmän tekemistä ohjeiden ruumiillistumisen
kanssa, niin että siitä tulee harjoituksemme ilmaisu; viimein
Buddha puhuu näistä ohjeista itsemme erityispiirteinä, jotka
tietyssä pisteessä olemme sisäistäneet.
On sanottu että
Zen-harjoituksella on kaksi osaa: istuminen ja nouseminen. Istumista
on kun oletettavasti selkiytämme, tyynnytämme ja valaisemme
mielemme, ja seisomista on kun tämän selkeän, tyynen ja
valaistuneen mielen kanssa siirrymme maailmaan. Ruumiillistamme
istumisharjoitustamme; liikkumisestamme läpi maailman tulee
istumisharjoituksemme ilmaisua.
Gautama Buddha halusi
meidän pohtivan tekojamme ja katsoa tuottavatko ne harmia vai ovatko
ne hyödyllisiä. Tässä yhteydessä jos haluamme tietää onko teko
seksuaalinen väärinkäytös vai ei, meidän pitäisi kysyä
itseltämme seuraavat kysymykset:
Aiheuttaako teko
vahinkoa vai tuottaako se iloa?
Motivoiko tekoa
rakkaus ja ymmärrys?
Pitäisitkö siitä
jos joku tekisi sen sinulle?
Onko siihen
molemminpuolinen suostumus?
Seksuaalisen
väärinkäytöksen on perinteisesti tulkittu sisältävän sellaiset
teot kuten pakottaminen seksiin, seksuaalinen ahdistelu, lasten
hyväksikäyttö ja uskottomuus. Koska homoseksuaalisuutta ei
selvästi mainita missään Buddhan sanoissa, jotka on tallennettu
Palikaanoniin (Tripitaka), useimmat tulkitsijat ovat käsittäneet
sen merkitsevän että homoseksuaalisuutta pitäisi arvioida samalla
tavalla kuin heteroseksuaalisuutta, yllä olevien periaatteiden
mukaisesti.
Buddhalaisesta
perspektiivistä on vaarallinen yleistys sanoa että
homoseksuaalisuus sinänsä on moraalitonta tai väärin. Jotta voisi
esittää jotain merkityksellistä siitä, se vaatisi perehtymistä
alla oleviin motiiveihin, siihen liittyvään käyttäytymiseen,
niiden vaikutukseen jne., ja tämä eroaisi yksilöstä toiseen. Se
ei ole seksuaalisen halun kohde joka määrittää onko seksuaalinen
teko taitava vai ei, vaan pikemminkin siihen sisältyvien tunteiden
ja aikomusten laatu.
Avioliitto
On
myös huomion arvoista, että buddhalaisuus ei perinteisesti aseta
suurta arvoa lisääntymiselle, kuten monet länsimaiset uskonnot.
Buddhalaisesta näkökulmasta naimisissa olemista ja lasten saamista
pidetään yleisesti positiivisena, mutta ei pakollisena (joskin
sosiaaliset normit eri buddhalaisissa maissa usein vaihtelevat).
Buddhalaisuudella on perinteisesti ollut hyvin vähän sanottavaa
avioliitosta koska sitä pidetään maallisena asiana, ei
uskonnollisena. Sen takia et myöskään koskaan näe buddhalaisia
häitä, paitsi nykyaikana lännessä.
Ensimmäiset
tunnetut samaa sukupuolta olevien buddhalaiset häät toteutuivat
varhain 1970-luvulla San Franciscon Buddhalaisessa Kirkossa, joka on
perustettu 1899 ja on vanhin yhä toimiva temppeli Yhdysvaltain
mannermaalla; se on myös osa vanhinta buddhalaista organisaatiota
Hawaijin ulkopuolella – Buddhist Churches of America (BCA), osa
Puhtaan Maan buddhalaisuuden Shin-traditiota. Miespari seurakunnassa
pyysi pastori Koshin Oguita vihkimään heidät, ja hän suostui
auliisti. Seremonia pidettiin pääsalissa ja se oli identtinen
muiden temppelissä suoritettujen avioliittoon vihkimisten kanssa,
paitsi että sukupuoleen perustuvat pronominit pudotettiin pois.
Historiaa tehtiin ilman fanfaareja. Pian myös muut BCA-temppelit
suorittivat samaa sukupuolta olevien parien vihkimisiä. Myös monet
muut buddhalaiset ryhmät ovat alkaneet suorittaa avioliittoon
vihkimisiä samaa sukupuolta oleville pareille. On merkkejä siitä
että tasa-arvoinen avioliitto on saavuttamassa hyväksyntää myös
osissa buddhalaista Aasiaa: Taiwanissa pidettiin ensimmäiset
buddhalaiset häät naisparille 2012. [Lisäys: 17.5.2019 uutisoitiin, että Taiwanista tuli ensimmäinen Aasian maa, joka laillisti samaa sukupuolta olevien avioliiton!]
Perinteisissä
buddhalaisissa kulttuureissa ihmiset menevät naimisiin muilla
tavoilla. Thaimaassa munkit voivat tulla antamaan siunauksen ennen
tai jälkeen, mutta sitä ei edellytetä. Japanissa ihmiset menevät
naimisiin Shinto-pyhäköissä, tai aivan viime aikoina kristillisten
kirkkojen jäljitelmissä (koska he rakastavat niin paljon
länsimaista kulttuuria). Buddha antoi usein avioliitto-neuvoja
maallikoille, mutta suurin osa niistä on maalaisjärkeä: ole
lempeä, uskollinen ja rakastava puolisoasi kohtaan, ja työskentele
kovasti avioliiton ja lasten hyödyksi.
Sukupuoli
Muinainen
intialainen kirjallisuus sisältää lukuisia myyttejä ihmisistä,
jotka spontaanisti muuttivat sukupuolta, yleensä tuntiessaan halua
tai joskus pelkästä ihailusta jotakuta heidän kanssaan samaa
sukupuolta olevaa kohtaan. Useita sellaisia tarinoita löytyy myös
buddhalaisista lähteistä. Transsukupuolisuuden olemassaolo otetaan
itsestään selvyytenä buddhalaisessa kirjallisuudessa ilman
moraalista tuomitsemista.
Buddhalainen
oppi uudelleen syntymästä voisi auttaa selittämään sitä.
Henkilö saattaa uudelleen syntyä, sanokaamme, naisena lukuisissa
perättäisissä elämissä, joiden aikana feminiiniset asenteet,
halut, piirteet ja taipumukset tulevat vahvasti painetuksi mieleen.
Tämä määrittäisi että henkilö jatkuvasti uudelleen syntyy
naisen ruumiiseen, tai että hänen tietoisuutensa muokkaa uuden
sikiön naisen muotoon – mitkä tekijät sitten ovatkin vastuussa
sukupuolen fyysisistä ominaisuuksista. Sitten joko karmisista,
geneettisistä tai muista syistä, henkilö saattaa tulla uudelleen
syntyneeksi miehen ruumiiseen, säilyttäen entisellään kaikki
pitkään vakiinnutetut naiselliset psykologiset piirteet. Jos tämä
tai jokin sen kaltainen on syynä transsukupuolisuuteen, se
tarkoittaisi että tämä tila on luonnollinen. Buddha sanoi että
piirteet tai taipumukset (vāsasā), jotka
ovat kehittyneet perättäisissä elämissä, saattavat hyvin
ilmentää itseään nykyisessä elämässä, eikä niiden tarvitse
olla sisäinen moraalinen vika.
Jos olen syntynyt lukemattomia kertoja lukemattomissa ruumiissa, se merkitsee että todellinen sukupuoleni on oikeasti tuolla puolen tyypillistä rajoittavaa näkemystä joko/tai, mies/nainen.
On lukemattomia buddhalaisia opetuksia jotka muistuttavat meitä siitä että meidän itsemme ei ole pysyvä; se on virtaava ja väliaikainen skandhojen – ruumiin, aistimuksen, ymmärryksen, tahdon ja tietoisuuden prosessi. Hetkestä hetkeen, aina muuttuen, ne muodostavat ja uudelleen muodostavat sen kuka me olemme, mitä me kutsumme ”itseksemme”. Jos integroimme tämän ymmärryksen, silloin itse-ymmärryksemme – kuinka ajattelemme itsestämme ja identiteetistämme – ei vangitse meitä vaan vapauttaa meidät. Tämä on niin tärkeää näinä aikoina kun kiinteät seksuaali-, sukupuoli- ja rotukategoriat haastetaan.
Vimalakirti Sutrassa on aiheesta ihmeellinen opetus. Tapahtumapaikka on Vimalakirtin sairashuone, joka on ihmeellisesti laajentunut majoittamaan lukuisia olentoja (jopa meidät!). Manjusri ja Vimalakirti ovat keskustelleet itsen luonteesta – kuinka se on väliaikainen ja siltä puuttuu kiinteys – kuitenkin se antaa ja saa myötätuntoa. Jumalatar ilmestyy ja väittelee Shariputran kanssa kielen ja identiteetin luonteesta. Tietyssä pisteessä Shariputra tulee kiihtyneeksi jumalattaren taitavuudesta väittelyssä, ja epäsuorasti vaatien itselleen miehistä etuoikeuttaan, sanoo ärsyyntyneenä: ”Miksi et vaihda pois tästä naisruumiista?”
Jumalatar vastaa: ”Viimeiset kaksitoista vuotta olen yrittänyt ottaa ylleni naisen muodon, mutta lopulta ilman menestystä. Mitä vaihdettavaa tässä on? Jos taikuri loihtisi esiin aavenaisen, olisiko järkevää kysyä häneltä miksi hän ei vaihtanut pois naisruumiistaan?"
”Ei”, Shariputra sanoo, ”aaveilla ei ole kiinteää muotoa, joten mitä vaihdettavaa siinä olisi?”
Jumalatar vastaa: ”Kaikki asiat ovat juuri samanlaisia – niillä ei ole pysyvää muotoa. Joten miksi kysyä miksen vaihda pois naismuodostani?”
Sitten jumalatar käyttää yliluonnollisia voimiaan muuttaakseen Shariputran itsensä kaltaiseksi jumalattareksi, kun taas hän ottaa Shariputran muodon. Sitten hän kysyy, ”miksi et vaihda pois tästä naisruumiista?”
Shariputra, nyt jumalattaren muodossa, sanoo: ”En tiedä miksi olen yhtäkkiä muuttunut ja ottanut tämän naisruumiin!”
Jumalatar vastaa: ”Shariputra, jos voit vaihtaa pois tästä naisruumiista, sitten kaikki naiset voivat vaihtaa samalla tavalla. Shariputra, joka ei ole nainen, ilmenee naisen ruumiissa. Ja sama on totta kaikille naisille – vaikka he ilmenevät naisten ruumiissa, he eivät ole 'naisia'. Sen tähden Buddha opettaa että kaikki ilmiöt eivät ole sen paremmin miehisiä kuin naisellisiakaan.”
Buddhalaisuus opettaa että harjaantumaton mieli jakaa todellisuuden yhteyden erillisiin yksikköihin, kuten henkilö, paikka tai asia, ja antaa niille ”oman-olemuksen” (svabhava). Tämän vaikutus on todellisuuden perustavanlaatuisen avoimuuden sulkeminen, muutoksen kieltäminen, ja mikä tärkeintä, se tukkii oven vapauteen olettamalla että samsaran kärsimys on kohtalon tai jonkin muun ulkopuolisen voiman langettamaa, jota emme hallitse. Kun nämä oletetut olemukset alistetaan tarkastelulle ja oivallukselle, niiden huomataan olevan illusorisia ja shunyataa (tyhjyyttä, tai kuten voitaisiin kääntää, läpikuultavia), eli luontaisen olemassaolon puutteen henkilöissä, paikoissa tai asioissa nähdään olevan tosiasia. Miesten ja naisten identifikaatio miehisinä tai naisellisina olemukseltaan tunnistetaan harjaantumattoman mielen toimintana.
Jos olen syntynyt lukemattomia kertoja lukemattomissa ruumiissa, se merkitsee että todellinen sukupuoleni on oikeasti tuolla puolen tyypillistä rajoittavaa näkemystä joko/tai, mies/nainen.
On lukemattomia buddhalaisia opetuksia jotka muistuttavat meitä siitä että meidän itsemme ei ole pysyvä; se on virtaava ja väliaikainen skandhojen – ruumiin, aistimuksen, ymmärryksen, tahdon ja tietoisuuden prosessi. Hetkestä hetkeen, aina muuttuen, ne muodostavat ja uudelleen muodostavat sen kuka me olemme, mitä me kutsumme ”itseksemme”. Jos integroimme tämän ymmärryksen, silloin itse-ymmärryksemme – kuinka ajattelemme itsestämme ja identiteetistämme – ei vangitse meitä vaan vapauttaa meidät. Tämä on niin tärkeää näinä aikoina kun kiinteät seksuaali-, sukupuoli- ja rotukategoriat haastetaan.
Vimalakirti Sutrassa on aiheesta ihmeellinen opetus. Tapahtumapaikka on Vimalakirtin sairashuone, joka on ihmeellisesti laajentunut majoittamaan lukuisia olentoja (jopa meidät!). Manjusri ja Vimalakirti ovat keskustelleet itsen luonteesta – kuinka se on väliaikainen ja siltä puuttuu kiinteys – kuitenkin se antaa ja saa myötätuntoa. Jumalatar ilmestyy ja väittelee Shariputran kanssa kielen ja identiteetin luonteesta. Tietyssä pisteessä Shariputra tulee kiihtyneeksi jumalattaren taitavuudesta väittelyssä, ja epäsuorasti vaatien itselleen miehistä etuoikeuttaan, sanoo ärsyyntyneenä: ”Miksi et vaihda pois tästä naisruumiista?”
Jumalatar vastaa: ”Viimeiset kaksitoista vuotta olen yrittänyt ottaa ylleni naisen muodon, mutta lopulta ilman menestystä. Mitä vaihdettavaa tässä on? Jos taikuri loihtisi esiin aavenaisen, olisiko järkevää kysyä häneltä miksi hän ei vaihtanut pois naisruumiistaan?"
”Ei”, Shariputra sanoo, ”aaveilla ei ole kiinteää muotoa, joten mitä vaihdettavaa siinä olisi?”
Jumalatar vastaa: ”Kaikki asiat ovat juuri samanlaisia – niillä ei ole pysyvää muotoa. Joten miksi kysyä miksen vaihda pois naismuodostani?”
Sitten jumalatar käyttää yliluonnollisia voimiaan muuttaakseen Shariputran itsensä kaltaiseksi jumalattareksi, kun taas hän ottaa Shariputran muodon. Sitten hän kysyy, ”miksi et vaihda pois tästä naisruumiista?”
Shariputra, nyt jumalattaren muodossa, sanoo: ”En tiedä miksi olen yhtäkkiä muuttunut ja ottanut tämän naisruumiin!”
Jumalatar vastaa: ”Shariputra, jos voit vaihtaa pois tästä naisruumiista, sitten kaikki naiset voivat vaihtaa samalla tavalla. Shariputra, joka ei ole nainen, ilmenee naisen ruumiissa. Ja sama on totta kaikille naisille – vaikka he ilmenevät naisten ruumiissa, he eivät ole 'naisia'. Sen tähden Buddha opettaa että kaikki ilmiöt eivät ole sen paremmin miehisiä kuin naisellisiakaan.”
Buddhalaisuus opettaa että harjaantumaton mieli jakaa todellisuuden yhteyden erillisiin yksikköihin, kuten henkilö, paikka tai asia, ja antaa niille ”oman-olemuksen” (svabhava). Tämän vaikutus on todellisuuden perustavanlaatuisen avoimuuden sulkeminen, muutoksen kieltäminen, ja mikä tärkeintä, se tukkii oven vapauteen olettamalla että samsaran kärsimys on kohtalon tai jonkin muun ulkopuolisen voiman langettamaa, jota emme hallitse. Kun nämä oletetut olemukset alistetaan tarkastelulle ja oivallukselle, niiden huomataan olevan illusorisia ja shunyataa (tyhjyyttä, tai kuten voitaisiin kääntää, läpikuultavia), eli luontaisen olemassaolon puutteen henkilöissä, paikoissa tai asioissa nähdään olevan tosiasia. Miesten ja naisten identifikaatio miehisinä tai naisellisina olemukseltaan tunnistetaan harjaantumattoman mielen toimintana.
Käytäntö Theravada-buddhalaisissa maissa
Buddhalaiset
pyhät tekstit sisältävät hyvin paljon esimerkkejä rakastavista
suhteista naimattomien miesten välillä, joilla jotkut uskovat
olevan homoeroottinen pohjavire. Seksuaalista kontaktia ei mainita
näissä tapauksissa.
Muinaisen
intialaisen ymmärryksen mukaan homoseksuaaleja pidettiin
yksinkertaisesti ”kolmantena luontona” (tritiya prakti), pikemmin
kuin perverssinä, poikkeavana tai sairaana. Varhaisen intialaisen
buddhalaisuuden Jataka-tarinat ilmaisevat melko positiivista
asennetta saman sukupuolista läheisyyttä kohtaan, ylistäessään
Buddhan rakastavaa suhdetta oppilaansa Anandan kanssa.
Kaikesta
huolimatta käytännössä Theravada buddhalaiset maat eivät ole
kovin avoimia homoseksuaalisuuden harjoittamiselle. Tällä on paljon
tekemistä kulttuurillisten normien kanssa, yhtä lailla kuin
käsityksen karmasta, joka säilyy vahvana sellaisissa maissa kuin
Thaimaa.
Tästä
näkökulmasta henkilön ominaisuudet ja olosuhteet ovat tulosta
menneistä synneistä tai hyvistä teoista. Homoseksuaalisuus ja muut
vaihtoehtoiset seksuaalisuuden muodot nähdään usein karmisina
rangaistuksina heteroseksuaalisesta väärinkäytöksestä menneessä
elämässä. Nämä karmiset selitykset kuvaavat homoseksuaalisuutta
synnynnäisenä tilana, jota ei voi muuttaa, ja siihen on liitetty
kutsu myötätuntoon ja ymmärrykseen ei-homoseksuaaliselta kansalta.
Hiljattaisemmat Thai-buddhalaiset selitykset (myöhäiseltä
1980-luvulta) ovat kuvanneet homoseksuaalisuutta ”luonnollisen”
(hetero)seksuaalisen käyttäytymisen tietoisena rikkomisena,
tuloksena seksuaalisten impulssien eettisen kontrollin puutteesta.
Nämä
kannat edustavat kahta laajaa aatekoulukuntaa homoseksuaalisuudesta,
jotka ovat ajankohtaisia nykyisten Thai-buddhalaisten kirjoittajien
kesken, yksi hyväksyvä, toinen ei-hyväksyvä.
Theravada-buddhalaisilla
mailla kuten Sri Lankalla ja Burmalla ei ollut laillisia säädöksiä
homoseksuaalisuutta vastaan suostuvaisten aikuisten välillä ennen
siirtomaa-aikaa jolloin britit ottivat ne käyttöön. Thaimaalla,
jolla ei ole siirtomaa-menneisyyttä, ei ole ollut sellaisia lakeja.
Buddhalaisuus vs. kristinusko
Yleisin
kristittyjen ja muslimien vastaväite homoseksuaalisuudelle on, että
se on luonnotonta ja ”luonnon järjestyksen vastaista”.
Homoseksuaalista käyttäytymistä on havaittu lähes jokaisessa
tunnetussa eläinlajissa.
Toiseksi
voidaan väittää, että vaikka seksin biologinen tarkoitus on
lisääntyminen, suurin osa seksuaalisesta aktiviteetista tänä
päivänä ei ole lisääntymistarkoituksessa, vaan harrastusta ja
emotionaalista täyttymystä varten, ja myös tämä on oikeutettu
tarkoitus seksille. On hyvin luonnollista homoseksuaalille, että
homoseksuaalisuus tarjoaa hänelle fyysistä ja emotionaalista
täyttymystä. Hänelle heteroseksuaalinen käyttäytyminen on
luonnotonta.
Vaikka
myöntäisimme että homoseksuaalisuus on ”luonnon järjestyksen
vastaista”, meidän täytyisi myöntää että niin on monen
muunkin tyyppinen inhimillinen käyttäytyminen, mukaan lukien jotkut
uskonnolliset käyttäytymistavat. Roomalaiskatolinen kirkko on
pitkään ihannoinut selibaattia, joka – niin voitaisiin väittää
– on yhtälailla luonnotonta.
Toinen
kristillinen vastaväite homoseksuaalisuudelle on, että se tuomitaan
Raamatussa – argumentti joka on merkityksellinen niille, jotka
hyväksyvät sen että Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa,
mutta joka on merkityksetön enemmistölle, joka ei hyväksy tätä.
Kristinusko
kasvoi juutalaisuudesta ja on paljon velkaa sille ja sen profeettojen
traditiolle, jotka ankarasti ja julkisesti tuomitsivat mitä he
pitivät moraalisena holtittomuutena tai epäoikeudenmukaisuutena.
Jeesukseen vaikutti hyvin paljon tämä traditio. Parhaimmillaan tämä
on antanut lännelle sen korkea-asteisen sosiaalisen omantunnon.
Pahimmillaan se on merkinnyt, että niitä jotka eivät sopeutuneet
tai kyenneet sopeutumaan kristillisiin standardeihin, on julmasti
paljastettu ja vainottu.
Buddhalaisen
munkin rooli on aina ollut hyvin erilainen kristitystä
vastineestaan. Hänen tehtävänsä on ollut opettaa Dharmaa ja
toimia hiljaisena esimerkkinä siitä kuinka sitä pitäisi elää.
Tämä, yhdessä buddhalaisuuden rationaalisen lähestymistavan kera
suhteessa etiikkaan ja korkealla arvolla jonka se aina on antanut
suvaitsevaisuudelle, on merkinnyt että homoseksuaaleja
buddhalaisissa yhteiskunnissa on kohdeltu hyvin eri tavoin kuin
lännessä.
Maissa
kuten Kiina, Korea ja Japani, missä buddhalaisuuteen vaikutti
syvästi Kungfutselaisuus, on ollut ajanjaksoja jolloin
homoseksuaalisuutta on katsottu paheksuvasti ja jopa tuomittu lailla,
mutta yleisesti asenne on ollut suvaitsevainen.
Matteo Ricci, jesuiitta-lähestyssaarnaaja, joka eli Kiinassa 27 vuotta
alkaen vuodesta 1583, ilmaisi kauhuaan avoimesta ja suvaitsevaisesta
asenteesta jolla kiinalaiset suhtautuivat homoseksuaalisuuteen, ja
luonnollisesti näki tämän todisteena kiinalaisen yhteiskunnan
degeneraatiosta.
Koreassa
hwarangin (kukkapojan) ihanne liitettiin usein
homoseksuaalisuuteen etenkin Yi-dynastian aikana.
Japanissa
kokonainen kirjallisuusgenre (novelleja, runoja, tarinoita)
rakkaudesta samuraiden ja jopa buddhalaisten munkkien ja
temppelipoikien välillä kehittyi myöhäisenä keskiaikana.
1300-luvun
tarinassa japanilainen buddhalainen munkki, joka on intohimoinen
bodhisattva Kannonin palvoja, palkitaan bodhisattvan toimesta
uskostaan nuorella miesrakastajalla, joka on itse Kannonin ilmentymä.
Buddhalaisuus uskontona
Mitä
tahansa uskontoa voidaan väärinkäyttää. Ei yksikään tietty
uskonto ole ”hyvä”. Kaikilla uskonnoilla on potentiaalia
hyödyttää yhteiskuntaa jos niitä harjoitetaan ”hyvin”
aikomuksin...
Jotkut
ihmiset eivät pääse sisälle Jeesuksen rakkauden sanomaan, jos
heidät kyllästettiin syntymästä saakka tuhoisalla kristillisellä
dogmalla. Buddhalaisuus antaa heille uuden alun.
Kuka
tahansa on vapaa omaksumaan minkä tahansa osan buddhalaisuutta,
jonka tuntee toimivaksi itselleen, ja jättämään loput. Kysymys on
sinusta ja mielestäsi. Se on oma henkilökohtainen polkusi.
Buddhalaisuus on tilastollisesti vähemmistö-uskonto, ja me
HLBTQ-ihmiset emme luonnoltamme ole mukautujia jotka ottavat
tavakseen seurata laumaa.
Tosiasiallisesti
buddhalaisuudessa ei ole kumarrettavaa jumalaa isolla J:llä.
Antaumuksesta on paljon puhetta, mutta tällä on enemmän tekemistä
omien itse-keskeisten tapojemme kanssa työskentelystä, jotka
aiheuttavat meille niin paljon surua elämässämme.
Buddhalaisuus
ei varsinaisesti ole uskonto; itseasiassa se on fenomenologinen ja
filosofinen järjestelmä joka jäsentää itsemme ja todellisuuden
todellista luonnetta; se on käytännöllinen järjestelmä, joka on
suunniteltu vapauttamaan meidät omista tavanomaisista
harhakäsityksistämme koskien olemassaolon tapaamme. Tämän
järjestelmän seuraamisen tulos on sisäisen vapauden tila, joka
ylittää kaiken ulkoisen alistamisen tai olosuhteet, joiden
normaalisti ajattelisimme pidättelevän meitä. Kun oivallamme
itsemme ja ilmiöiden tyhjän luonnon, lakkaamme olemasta kummankaan
uhreja.
Kuitenkin
buddhalaisuus selvästi täyttää useimmat uskonnon määritelmät.
Buddhalaisuus ei kiellä jumalten ja toisten maailmojen olemassaoloa,
ja monien buddhalaisten traditioiden hengelliset harjoitukset
sisältävät erityisten olentojen, kuten Avalokitesvaran (Kwan Yin
Kiinassa, Kannon Japanissa) kunnioittamista ja rukousta. Kuitenkin
ytimeltään buddhalaisuus on ei-teistinen uskonto, ja toisin kuin
muut maailman uskonnot, se ei ole ilmestysuskonto. Buddha teki
selväksi että sen mitä hän opetti, hän oli löytänyt itse omien
ponnistelujensa kautta.
Buddhaa
itseään kunnioitetaan, ei jumaluutena tai yliluonnollisena
olentona, vaan hyvin erityisenlaisena ihmisenä. Hän oli ihminen
joka saavutti äärimmäisyyden inhimillisen potentiaalinsa
kehityksessä. Buddha opetti että tämä saavutus on jokaisen
ihmisen ulottuvilla, ja hän käytti elämänsä opettaen
käytännöllistä metodologiaa, jonka seuraaminen mielen puhtaudella
ja suurella määrätietoisuudella tekee mahdolliseksi muiden
tavoittaa sama päämäärä. Toisin sanoen, hän opetti metodia
pikemmin kuin oppia.
Kun
hänen opetustensa oikeellisuutta kysyttiin, Buddha ei viitannut
jumaluuden korkeampaan auktoriteettiin. Hän selitti että hänen
oppinsa perustuvat hänen omaan suoraan henkilökohtaiseen
kokemukseensa, ja hän kutsui kaikkia kiinnostuneita kokeilemaan itse
oliko hänen opettamansa metodi tehokas.
Buddhalainen
polku ei tietenkään ole kaikkia varten. Todellakin, uskonto on
silti turn off monille, ei väliä kuinka makea hunajapurkki
sateenkaaren päässä voikin olla. Mutta ihmisten uskomusten
epäkunnioittava väheksyntä voi johtaa samaan yksisilmäiseen
ahdasmielisyyteen joka on sokaissut ne homofoobikot joita vastaan
homoyhteisö taistelee.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti