Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen. Siteeraan vielä itseäni toisesta blogistani: "Seksuaalinen suuntautuminen on sitä mitä olet sisäsyntyisesti ja uskonto valitaan ympäröivästä maailmasta, joten paras valita sellainen vaihtoehto, joka tukee edellistä identiteettiä, eikä ole ristiriidassa sen kanssa. Ainahan se ei toki mene näin kivuttomasti, sen tiedän itsekin, mutta tasapainoa ja onnellisuutta et saavuta niin kauan kuin ristiriita on olemassa, ja vain toista näistä voi muuttaa: uskonnollista katsomusta."

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

14.1.09

Homoseksuaalisuus ortodoksisessa kirkossa

Sain sähköpostia Amerikasta ja haluan jakaa sen kaikille, koska se koskee myös suomalaisittain kiinnostavaa asiaa: onhan ortodoksinen kirkko toinen kansankirkkomme, ja viime vuonna heidän
Aamunkoitto-lehdessään käytiin kovasti keskustelua kyseisestä aiheesta (ks. myös Ortodoksiviesti, keskustelua, 2005); viime vuonna on myös julkaistu TT Hannu Pöyhösen teos "Homoseksuaalisuus ortodoksisen perinteen valossa".
Lisäksi meillä on Ortodoksinen Sateenkaariseura vähemmistön edustajille. Teksti seuraa ensin alkukielellä, sitten käännökseni:

--- On Tue, 1/13/09, Inclusive Orthodoxy <justin@inclusiveorthodoxy.org> wrote:

Homosexuality in the Orthodox Church: Twelve Voices of Conscience, Now Accepting Essay Submissions

The conversation concerning the inclusion of gays and lesbians in the Orthodox Church has not started in the same way it has in the Roman, Anglican, and Protestant churches. In many ways, the Orthodox Church has maintained a pretty effective don't-ask-don't-tell policy.

Just as people's hearts and minds are often changed when a child or close friend comes out, so too the testimony and stories of faithful gay and lesbian Orthodox Christians could transform the atmosphere of the Church. With the success of my recently published Sanctified: An Anthology of Poetry by LGBT Christians, I am glad to announce my next project will be an anthology of witness by Eastern Orthodox Christians concerning the inclusion of faithful gay and lesbian believers.

The book will include witness and testimony by gay and lesbian Ort
hodox believers, family members, allies, and hopefully some clergy. Authors may opt to have their full name, first name, or initials published to maintain their anonymity. The hope of the book is simply to present the struggles, stories, and witness of gays, lesbians, and those who love them to open up dialogue within the larger Orthodox Church. Proceeds from sales will be used to send copies of the book to clergy around the country.

Submissions must be in English, and can be between 1000 and 4000 words. Suggested topics may include writings on one's struggle with Holy Scripture, tradition, the Church, being closeted, "coming out", Holy Eucharist, or how one reconciles being gay or lesbian and Orthodox. These are just suggestions, though we encourage all submissions to be, at the core, personal witnesses. For example, rather than a theological exposition on the "clobber passages", you could write
about the passages through sharing your own struggle with them and how you resolved or continue to wrestle with that.

Please email all submissions to justincannon@truthsetsfree.net by July 2009. Publication will be early 2010. If you have any concerns or questions feel free to send an email to the above.

Justin R. Cannon
_______________________________________________________

Justin R. Cannon is the founder of Inclusive Orthodoxy, an affirming outreach to LGBT Christians. As one who holds to the Orthodox faith, yet who is openly gay, in a romantic relationship, and feels a strong call to the priesthood, Justin has found the Anglican Church a place in which he can pursue his call to the ordained ministry. His heart and faith remains close to Eastern Orthodox theology, and he remains an outspoken advocate for the inclusion of gays and lesbians in the Church. Justin hopes for the day when Inclusive Orthodoxy is the norm and partnered gays and lesbians may serve openly in the ministry of the Orthodox Church.

Tampereen ortodoksinen kirkko
13.1.2009

Homoseksuaalisuus ortodoksisessa kirkossa, kaksitoista omantunnon ääntä, hyväksyy nyt essee-ehdotuksia.

Keskustelu koskien homojen ja lesbojen mukaan ottamista ortodoksisessa kirkossa ei ole alkanut samalla tavoin kuin se on alkanut roomalaiskatolisessa, anglikaanisessa ja protestanttisissa kirkoissa. Monin tavoin ortodoksinen kirkko on ylläpitänyt melko tehokasta "älä kysy-älä kerro"-politiikkaa. Aivan kuten ihmisten sydämet ja mielet usein muuttuvat kun lapsi tai läheinen ystävä tulee ulos, niin myös uskovien homo-ja lesbo-ortodoksikristittyjen todistus ja tarinat voisivat muuttaa kirkon ilmapiiriä. Hiljattain julkaistun kirjani - Sanctified: An Anthology of Poetry by LGBT Christians (Pyhitetty: Antologia HLBT-kristittyjen runoja) - menestyksen myötä olen iloinen voidessani julkistaa seuraavan projektini, joka tulee olemaan antologia ortodoksisten kristittyjen todistuksia koskien homo- ja lesbouskovien mukaan ottamista.

Kirja tulee sisältämään todistuksia homo- ja lesbouskovilta, perheen jäseniltä, liittolaisilta, ja toivottavasti hiukan papistoltakin. Kirjoittajat voivat valita julkaistavaksi koko nimensä, etunimensä, tai nimikirjaimet anonymiteetin säilyttämiseksi. Kirjan toiveena on yksinkertaisesti luovuttaa homojen, lesbojen ja heitä rakastavien kamppailut, tarinat ja todistukset avoimeen dialogiin laajemman ortodoksisen kirkon kanssa. Myyntituottoja käytetään kirjan kopioiden lähettämiseksi papistolle ympäri maata (= USA).

Ehdotusten täytyy olla englanniksi, ja voivat olla 1000-4000 sanaa. Suositeltavat aiheet voivat pitää sisällään kirjoituksia kamppailusta Pyhän Raamatun, tradition, kirkon, kaapissa olemisen tai ulos tulemisen tai Pyhän Eukaristian kanssa, tai kuinka sovittaa yhteen homona tai lesbona olemisen ja ortodoksisuuden. Nämä ovat vain ehdotuksia, joskin rohkaisemme kaikkia ehdotuksia olemaan ytimeltään henkilökohtaisia todistuksia. Esimerkiksi mieluummin kuin teologisia selityksiä Raamatun "homokohdista", voisit kirjoittaa niistä jakamalla oman kamppailusi niiden kanssa ja kuinka sen ratkaisit tai jatkat painimista sen kanssa.

Lähetä ehdotuksesi sähköpostitse justincannon(at)truthsetsfree.net heinäkuuhun 2009 mennessä. Jos sinulla on jotain asiaa tai kysymyksiä lähetä vapaasti sähköpostia ylläolevaan osoitteseen.

Justin R. Cannon

Justin R. Cannon on Inclusive Orthodoxy:n perustaja, myönteisenä kädenojennuksena HLBT-kristityille. Ihmisenä joka pitää kiinni ortodoksisesta uskosta ja on kuitenkin avoimesti homo, romanttisessa suhteessa, ja tuntee vahvaa kutsumusta pappeuteen, Justin on todennut anglikaanisen kirkon paikaksi, jossa hän voi pyrkiä kutsumukseensa vihittynä pappina. Hänen sydämensä ja uskonsa pysyvät lähellä ortodoksista teologiaa, ja hän pysyy suorapuheisena puolestapuhujana homojen ja lesbojen mukaan ottamiselle kirkossa. Justin toivoo että tulee päivä jolloin inklusiivinen ortodoksisuus on normi ja parisuhteessa elävät homot ja lesbot voivat avoimesti palvella ortodoksisen kirkon papinvirassa.

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19