Epäjumalanpalvelus tekee mistä tahansa muusta kuin Jumalasta ehdottoman. Lakihenkisessä uskonnossa yksilö imetään systeemiin ja hän kadottaa identiteetin ja itsetunnon. Lakihenkisyys on terveen itsetunnon perivihollinen. Rauha Jumalan kanssa on lahja eikä lain tekoa. Roomalaiskirje 10:4: "Sillä Kristus on lain loppu (tai "päämäärä", kreik. Telos) vanhurkaudeksi jokaiselle, joka uskoo."
Lue Roomalaiskirje 5:1-10; Galatalaiskirje 2:16, 20-21, 5:1, 13-15; Efesolaiskirje 2:8-9 rakkauden ja armon voitosta lain yli.
Lakihenkisyys kieltää Jumalan rakkauden ja voiman Jeesuksessa evankeliumeissa. Lakihenkisyydellä on tiettyjä erottavia piirteitä Raamatussa ja tänä päivänä:
1. Lakihenkisyys on itsekeskeistä. "Katso mitä olen tehnyt." Luuk.18:9-14.
2. Lakihenkisyys painottaa ulkoista ja uppoutuu mitättömyyksiin. Matt.23:5-6, 24-25.
3. Lakihenkisyys tekee muista asioista kuin Jumalasta ehdottoman. Mark.7:5-9.
4. Lakihenkisyys hämärtää kirkkaan näkemyksen Jumalasta. Matt.23:13, 15.
5. Lakihenkisyys on välinpitämätön inhimillisille tarpeille. Mark.3:1-2; Luuk.10:25-37.
6. Lakihenkisyys ei piittaa yksilöllisyydestä. Matt.23:4, 11:28-30.
7. Lakihenkisyys kehittyy asiantuntijoiden uskonnoksi. Matt.15:3-6, 23:3, 18:1-4.
8. Lakihenkisyys luo tuomitsemista ja erottelua. Mark.11:15-18; Luuk.20:19-20.
9. Lakihenkisyys tarvitsee aina enemmän tulkintaa. Matt.23:16-23.
10. Lakihenkisyys kieltää vapautesi tehdä omat päätöksesi perustuen henkilökohtaiseen kokemukseesi Jumalan kanssa. Mark.2:23-28, 3:1-7.
Tuomitsevan lakihenkisyyden kunnioitusta herättävän tuhoisaa voimaa uskonnossa ei pitäisi aliarvioida. Lakihenkinen uskonto murentaa itsetuntoa. Yksilö ei koskaan voi täyttää lakihenkisten määräämiä "pyhän elämän" tai "täydellisyyden" ehdottomia lakihenkisiä standardeja.
Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset toivottomasta lakihenkisen tuomitsevan ja hyväksikäyttävän uskonnon orjuudesta. "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysyköö siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal.5:1. Ei väliä, kuinka lakihenkisyys on naamioitunut, se on vihollinen Kristukselle ja itsekunnioituksellesi ja rauhalle Kristuksessa. Kasva Kristuksessa, ja kasvat itsetunnossa ja vapaudessa.
Sana "uskonto" tarkoittaa alun perin "sitoa" tai "rajoittaa" ja viittaa ajatuksiin ja uskomuksiin, jotka sitovat ja kontrolloivat ihmisiä. Uuden Testamentin ajatus pelastuksesta kuitenkin ilmaistaan kreikan sanoilla, jotka merkitsevät "vapauttamista" ja "vapautta".
Kreikan sanat "pelastaa" ja "pelastaja" Uudessa Testamentissa (sozo & soter) merkitsevät "vapauttaa, pelastaa" tai olla "vapauttaja" tai "se joka vapauttaa ihmiset". Kristuksen aikana sanoja käytettiin opettajista, jotka vapauttivat oppilaansa tietämättömyydestä, lääkäreistä, jotka vapauttivat ihmiset sairaudesta, tai johtajista, jotka vapauttivat kansan vihollisista. Nimi "Jeesus" on kreikkalainen sanamuoto heprealaisesta nimestä "Joshua", joka merkitsee "vapauttajaa". Tällä websivulla (http://www.truluck.com/) kirjoittajan käännökset viittaavat tähän tarkempaan kreikan kielen sanojen käännökseen pelastamisesta "vapauttamisena". (Katso Matt.1:21; Luuk.2:11, 19:10; Joh.4:42; 2 piet.1:11; 1 Joh.4:14, ja monet muut viittaukset Uudessa Testamentissa.)
(Dr. Rembert S. Truluck on koko seuraavan 12 askeleen ohjelman kirjoittaja, vaikka sitä ei joka osassa mainita; suom.huom.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti