Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen. Siteeraan vielä itseäni toisesta blogistani: "Seksuaalinen suuntautuminen on sitä mitä olet sisäsyntyisesti ja uskonto valitaan ympäröivästä maailmasta, joten paras valita sellainen vaihtoehto, joka tukee edellistä identiteettiä, eikä ole ristiriidassa sen kanssa. Ainahan se ei toki mene näin kivuttomasti, sen tiedän itsekin, mutta tasapainoa ja onnellisuutta et saavuta niin kauan kuin ristiriita on olemassa, ja vain toista näistä voi muuttaa: uskonnollista katsomusta."

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

19.4.05

TRI REMBERT S. TRULUCK: LAKIHENKISYYS EPÄJUMALANPALVONTANA

Epäjumalanpalvelus tekee mistä tahansa muusta kuin Jumalasta ehdottoman. Lakihenkisessä uskonnossa yksilö imetään systeemiin ja hän kadottaa identiteetin ja itsetunnon. Lakihenkisyys on terveen itsetunnon perivihollinen. Rauha Jumalan kanssa on lahja eikä lain tekoa. Roomalaiskirje 10:4: "Sillä Kristus on lain loppu (tai "päämäärä", kreik. Telos) vanhurkaudeksi jokaiselle, joka uskoo."
Lue Roomalaiskirje 5:1-10; Galatalaiskirje 2:16, 20-21, 5:1, 13-15; Efesolaiskirje 2:8-9 rakkauden ja armon voitosta lain yli.
Lakihenkisyys kieltää Jumalan rakkauden ja voiman Jeesuksessa evankeliumeissa. Lakihenkisyydellä on tiettyjä erottavia piirteitä Raamatussa ja tänä päivänä:
1. Lakihenkisyys on itsekeskeistä. "Katso mitä olen tehnyt." Luuk.18:9-14.
2. Lakihenkisyys painottaa ulkoista ja uppoutuu mitättömyyksiin. Matt.23:5-6, 24-25.
3. Lakihenkisyys tekee muista asioista kuin Jumalasta ehdottoman. Mark.7:5-9.
4. Lakihenkisyys hämärtää kirkkaan näkemyksen Jumalasta. Matt.23:13, 15.
5. Lakihenkisyys on välinpitämätön inhimillisille tarpeille. Mark.3:1-2; Luuk.10:25-37.
6. Lakihenkisyys ei piittaa yksilöllisyydestä. Matt.23:4, 11:28-30.
7. Lakihenkisyys kehittyy asiantuntijoiden uskonnoksi. Matt.15:3-6, 23:3, 18:1-4.
8. Lakihenkisyys luo tuomitsemista ja erottelua. Mark.11:15-18; Luuk.20:19-20.
9. Lakihenkisyys tarvitsee aina enemmän tulkintaa. Matt.23:16-23.
10. Lakihenkisyys kieltää vapautesi tehdä omat päätöksesi perustuen henkilökohtaiseen kokemukseesi Jumalan kanssa. Mark.2:23-28, 3:1-7.
Tuomitsevan lakihenkisyyden kunnioitusta herättävän tuhoisaa voimaa uskonnossa ei pitäisi aliarvioida. Lakihenkinen uskonto murentaa itsetuntoa. Yksilö ei koskaan voi täyttää lakihenkisten määräämiä "pyhän elämän" tai "täydellisyyden" ehdottomia lakihenkisiä standardeja.
Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset toivottomasta lakihenkisen tuomitsevan ja hyväksikäyttävän uskonnon orjuudesta. "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysyköö siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal.5:1. Ei väliä, kuinka lakihenkisyys on naamioitunut, se on vihollinen Kristukselle ja itsekunnioituksellesi ja rauhalle Kristuksessa. Kasva Kristuksessa, ja kasvat itsetunnossa ja vapaudessa.
Sana "uskonto" tarkoittaa alun perin "sitoa" tai "rajoittaa" ja viittaa ajatuksiin ja uskomuksiin, jotka sitovat ja kontrolloivat ihmisiä. Uuden Testamentin ajatus pelastuksesta kuitenkin ilmaistaan kreikan sanoilla, jotka merkitsevät "vapauttamista" ja "vapautta".
Kreikan sanat "pelastaa" ja "pelastaja" Uudessa Testamentissa (sozo & soter) merkitsevät "vapauttaa, pelastaa" tai olla "vapauttaja" tai "se joka vapauttaa ihmiset". Kristuksen aikana sanoja käytettiin opettajista, jotka vapauttivat oppilaansa tietämättömyydestä, lääkäreistä, jotka vapauttivat ihmiset sairaudesta, tai johtajista, jotka vapauttivat kansan vihollisista. Nimi "Jeesus" on kreikkalainen sanamuoto heprealaisesta nimestä "Joshua", joka merkitsee "vapauttajaa". Tällä websivulla (http://www.truluck.com/) kirjoittajan käännökset viittaavat tähän tarkempaan kreikan kielen sanojen käännökseen pelastamisesta "vapauttamisena". (Katso Matt.1:21; Luuk.2:11, 19:10; Joh.4:42; 2 piet.1:11; 1 Joh.4:14, ja monet muut viittaukset Uudessa Testamentissa.)
(Dr. Rembert S. Truluck on koko seuraavan 12 askeleen ohjelman kirjoittaja, vaikka sitä ei joka osassa mainita; suom.huom.)

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19